زباله سوز بیمارستانی (Medical Incinerator)

زباله سوز بیمارستانی (Medical Incinerator) به عنوان راهکار اصلی مدیریت و امحاء زباله های عفونی در تمام جهان مورد توجه می باشد. طراحی یک زباله سوز برای بیمارستان‌ها می‌تواند یک اقدام مهم در جهت مدیریت پسماند و کاهش آلاینده‌های محیطی باشد. زباله‌های بیمارستانی معمولاً شامل مواد پزشکی، مواد و داروهای شیمیایی، ضایعات پزشکی، وسایل تنفسی و ظروف یکبار مصرف و… است. در زیر، چند مورد کلی را برای طراحی زباله سوزهای بیمارستانی/عفونی/پزشکی بررسی می‌کنیم:

زباله سوز بیمارستانی برای امحاء زباله‌های پزشکی و بیمارستانی به کار می‌رود. به دلیل وجود مواد خطرناک مانند ضایعات پزشکی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد شیمیایی، نیاز به استفاده از فن آوری های خاص جهت کاهش احتمال سرایت آلودگی به محیط و انسان‌ دارد.

زباله سوز بیمارستانی

زباله سوز بیمارستانی

زباله سوز بیمارستانی با تعیین نوع زباله طراحی می شود:

. نوع و میزان زباله‌های تولید شده: اساس طراحی زباله سوزها می باشد. این شامل زباله‌های عادی بیمارستان، ضایعات پزشکی، مواد شیمیایی، داروها و زباله‌های خطرناک می‌شود.

. فناوری مناسب: برای سوزاندن “زباله‌های بیمارستانی”، باید از فناوری مناسب شود. معمولاً سیستم‌های سوزاندن مستقیم برای زباله‌های بیمارستانی استفاده می‌شود. فناوری‌های فیلتراسیون مانند سیستم‌های اسکرابر (scrubber) برای کاهش آلاینده‌های گازی مورد نیاز می باشد.

. ایمنی و محیط زیست: در طراحی دستگاه زباله سوز عفونی، باید به جنبه‌های ایمنی و محیط زیست توجه کنید. برای جلوگیری از نشت یا رهاسازی مواد خطرناک، می بایست سیستم‌های مناسب برای جمع‌آوری، حمل و نگهداری زباله‌ ها مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سیستم‌های فیلتراسیون مناسب برای کاهش آلاینده‌های محیطی ناشی از سوزاندن زباله از جمله مسائل حائز اهمیت می باشد.

. رعایت قوانین و مقررات: در هنگام طراحی زباله سوز بیمارستانی، حتماً قوانین و مقررات محلی، منطقه‌ای و ملی مورد بررسی قرار می گیرد. این قوانین ممکن است شرایط مشخصی را برای طراحی، عملکرد، حفاظت از محیط زیست و دفع زباله‌های بیمارستانی تعیین نماید.

شرکت انرژی فلات به منظور  بدست آوردن اطلاعات دقیق‌تر و برای رعایت کامل استانداردها از کمک متخصصان مرتبط و مهندسان محیط زیست بهره می گیرد.

 

انواع زباله سوزها

 

زباله سوزهای فلاتِک در انواع ذیل و در ظرفیت های مختلف قابل سفارش می باشد.

 

طراحان انرژی فلات قادر هستند تا در صورت وجود چند پسماند مختلف در یک واحد، با استفاده از فن آوری های نوین طراحی، شبیه سازی و تلفیق روشهای مختلف، امکان مدیریت پسماند مختلف را با استفاده از یک دستگاه امکان پذیر سازند.

زباله سوز پزشکی

زباله سوز پزشگی

سیستم زباله سوز بیمارستانی

زباله هایی كه بيشتر در بيمارستانها ،آزمايشگاهها و درمانگاهها توليد ميشوند، زباله های بیمارستانی نام می گیرند. به علت آلودگی بالا و همچنين ضررهای ناشي از عدم مديريت بهداشتي، باعث ازدياد و اشاعه انواع بيماريهاي خطرناك و مسري می باشند. از سوی دیگر، تهديدي جدي براي سلامت انسان و محيط زيست مي باشد .

امروزه براي دفع نهايي زباله های عفونی از دو روش زباله سوزی و بی خطر سازی و سپس دفن بهداشتي استفاده مي شود . اين دو روش سالهاست كه مورد استفاده قرار گرفته است .

لذا با توجه به استاندارد های جهانی، راه حل نهایی مدیریت زباله های پزشکی استفاده از زباله سوزهای بیمارستانی می باشد.

https://www.aparat.com/v/l5DHb | زباله سوز بیمارستانی فلاتک با ظرفیت ۱۰۰ kg/h

https://www.aparat.com/v/76IWE | زباله سوز بیمارستانی فلاتک با ظرفیت ۵۰۰ kg/h

https://www.aparat.com/v/d1cil | زباله سوز بیمارستانی فلاتک با ظرفیت ۲۰۰۰ kg/h

فرآیند زباله سوز بیمارستانی فلاتِک:

طبق آخرین طبقه بندی WHO ،زباله های بیمارستانی به هشت گروه اصلی تقسیم شده است. از زباله سوزهای بیمارستانی می توان برای امحاء تمامی گروه ها به غیر از زباله های رادیواکتیو استفاده نمود.

زباله سوز بیمارستانی شرکت فلاتک برای کسب مجوزهای زیست محیطی، از فیلتراسیون سه مرحله ای بهره می گیرند.

زباله های عفونی، شیمیایی، پاتولوژی و … ابتدا در محفظه اصلی دستگاه زباله سوز بارگذاری شده و در دمای ۸۵۰ تا ۹۰۰ درجه به طور کامل سوخته و امحاء می گردد.

دود و بخارات حاصله در این بخش از طریق داکت به محفظه امحاء گازهای آلاینده (افتر برنر) هدایت شده و در معرض دمایی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرد (مرحله اول فیلتراسیون).

گازهای حاصله پس از خروج از واحد پس سوز، وارد سیکلون غبار گیر شده و این قسمت، مرحله دوم فیلتراسیون غبارگیر بر روی گاز اعمال شده و ذرات معلق موجود در گاز از آن جدا می شود.

در صورت نیاز، پس از مرحله غبارگیری، می توان با استفاده از یکدستگاه مبدل حرارتی، حرارت مازاد تولید شده توسط زباله سوز را برای مصارف گرمایشی مورد استفاده قرار داد. (هوای گرم دائمی، آب گرم دائمی یا بخار دائمی)

مرحله سوم فیلتراسیون شامل خنک کردن گاز و سپس خنثی سازی آن در فیلتر اسکرابر می باشد. سپس گاز پاکسازی شده از طریق دودکش  زباله سوز دفع می شود.

انواع پسماند بیمارستانی

طبقه بندي زباله های بيمارستاني

۱٫ زباله های شبه عفونی

اين زباله ها شبيه زباله هاي خانگي بوده و بيشتر مربوط به قسمتهاي اداري بيمارستان هستند . از نظر حمل ونقل، مشكل خاصي ندارند و جزء مواد زايد خطرناك محسوب نميشوند. لذا بهتر است به همراه سایر زباله های بیمارستانی توسط زباله سوز بیمارستانی شوند.

۲٫ پسماند پاتولوژيك

اين زايدات شامل بافتها و قسمتهاي اعضاء مختلف بدن ميباشند كه در عمل نمونه برداري يا كالبد شكافي و جراحي ايجاد ميگردند . اين زايدات بطور بالقوهاي امكان ايجاد بيماري داشته و عامل بيماريزا در آنها بسيار زياد است .

۳٫ زباله های راديو اكتيو

اين نوع پسماند، شامل زايدات جامد ، مايع و گازي آلوده به مواد راديو اكتيو هستند. كاربرد مواد راديو اكتيو در عكسبرداريها و پرتودرمانيها معمول است.

با توجه به قرارداد شرکت انرژی فلات جهت امحاء پسماند حاوی رادیواکتیو، زباله سوز بیمارستانی هسته ای با استفاده از سیستم فیلتراسیون منحصر بفرد و ۹۹٫۹ درصد راندمان پاکسازی گازهای خروجی طراحی، تولید و به تحویل گردید.

۴٫ زباله های شيميايي

اين پسماند شامل اَنواع مختلفي از مواد زايد شيميايي بوده كه بطور مثال از آزمايشگاه ها و فعاليتهايي نظير نظافت و ضد عفوني حاصل ميشوند . اين زايدات ممكن است خطرناك باشند . طبق موازين بين المللي ، خصوصيات سمي بودن ،خورندگي ، قابل اشتعال بودن واكنش دهندگي ، سرطانزايي باعث طبقه بندي مواد زايد شيميايي در زمره مواد زايد خطرناك ميگردند لذا حتما می بایست توسط زباله سوزها امحاء گردد. مواد شيميايي غير خطرناك ، موادي هستند كه خصوصيات فوق را نداشته باشند . مثل: قندها ، آمينو اسيدها و بعضي از نمكهاي معدني و آلي .

 

۵٫ زباله های عفوني

طبق تعريف زباله عفوني ، پسماندهایی هستند كه قادرند حداقل يك بيماري عفوني را منتقل سـازند بدليل اينكه روش قابل قبول براي عفوني بودن اين گونه زايدات در دست نيست ، مـراكز قانوني اينگونه مواد را بر حسب اينكه از كجا و با چه محتوياتي توليد ميشوند ، شناسايي و تعريف ميكنند . بر اين اساس حداقل ۳ درصد و حداكثر ۹۰ درصد زباله های بيمارستاني را زباله های عفوني تشكيل ميدهند.

 

طبقه بندی زباله های بیمارستانی عفونی بر طبق قوانین EPA وWHO به صورت زیر انجام می شود:

۱٫بخشهاي همودياليز (شامل: فيلترها ولوله ها، حوله هاي يكبار مصرف ، روپوشها ، پيش بندها و دستكش ها و…)

۲٫ مواد زايد بخشهاي ايزوله

۳٫ مواد زايد محيطهاي كشت و ديگر عوامل عفوني

۴٫ فرآوردههاي خوني

۵٫ پسماند ناشي از اعمال جراحي و كالبد شكافي

۶٫ پسماند آزمايشگاهي

۷٫ وسايل آلوده نوك تيز و برنده

۸٫ پسماند دياليز

۹٫ پسماند بيولوژيكي ودارويي

۱۰٫ لوازم و ابزار آلوده

 

زباله سوز بیمارستانی هسته ای (امحاء پسماندهای حاوی تشعشعات رادیو اکتیو و پسماندهای پرتوزا)

پسماندهاي پرتوزا به دليل خصوصيات و ويژگي هاي منحصر بفرد خود، لازم است طبق معيار ها و ضو ابط مخصوص مورد عمليات قرار گيرند.  سپس نگهداري يا دفع شوند . از ميان مشكلاتي كه صنعت انرژي هستهاي امروزه با آن مواجه است، احتمالا هيچ كدام به بزرگي مشكل پسماندهاي پرتوزا و چگونگي دفع آن نمي باشد . مواد زائد پرتوزا علاوه بر سميت شيميايي بدليل ساطع نمودن پرتوهاي مضر و خطرناك در اثر واپاشي از جمله مواد سرطانزا به حساب مي آيند. چنانچه مقادير بسيار كمي از آنها از طريق آب، هوا و يا از طريق زنجيره غذايي وارد بدن گردد، با گذشت زمان موجب بروز سرطان و يا تاثيرات سوء ژنتيكي در نسل هاي بعدي ميگردند.

 

زباله سوز بیمارستانی پلاسما

یکی از روشهای کاهش میزان زباله های پرتوزا، سوزاندن توسط سیستم  زباله سوز بیمارستانی پلاسما می باشد.
پسماند هايي كه قابل سوزاندن مي باشند پس از جدا سازي در دستگاهي بنام زباله سوز هسته ای پلاسما سوزانده مي شوند.
با اين روش حجم پسماند به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و تبديل به خاكستر با حجم بسيار كم اما پرتوزايي بيشتر مي گردد. خاكستر حاصل را بايستي در مواد مناسب مانند سيمان ، قير ، شيشه و يا سراميك ثابت نمود تا بتوان آنها را با اطمينان به مدت طولاني نگهداري نمود.

از زباله سوز بیمارستانی با تکنولوژیلاسما می توان برای مدیریت احجام بالای زباله های عفونی، سمی و خطرناک (برای مثال از بیشتر از ۱۰۰ تن در روز) استفاده نمود.

کوره زباله سوز صنعتی، دستگاه زباله سوز خانگی، دستگاه زباله سوز صنعتی، دستگاه زباله سوز بیمارستانی