برای بسیاری از ضایعات، احتراق (سوزاندن) یک عنصر جذاب یا ضروری مدیریت پسماند است. برای اکثر جامدات و بسیاری از مایعات، سوزاندن تنها یک مرحله پردازش است. سوزاندن زباله ها مزایای بالقوه زیر را ارائه می دهد:

۱٫ کاهش حجم: برای جامدات حجیم یا ضایعات با قابلیت احتراق و احتراق بالا مهم است

۲٫ سم زدایی با کاهش میزان رطوبت: به ویژه برای مواد سرطان زا با قابلیت احتراق، مواد آلوده پاتولوژیک، ترکیبات آلی سمی، یا مواد فعال بیولوژیکی که از تصفیه خانه های فاضلاب برجا می ماند.

۳٫ کاهش اثرات زیست محیطی: به ویژه برای مواد آلی که از دفن زباله ها تولید شده و باعث ایجاد مزاحمت های از طریق انتشار بو می شوند.

۴٫ تأثیر CO “گاز گلخانه ای” تولید شده در سوزاندن زباله های جامد کمتر از متان است.

۵٫ منو اکسید کربن تولید شده در عملیات دفن زباله همچنین، به دلیل الزامات سختگیرانه انتشار آلودگی هوا که برای زباله سوزهای شهری اعمال می شود، معیارهای انتشار آلاینده هوا به ازای هر کیلووات توان تولیدی به طور قابل توجهی کمتر از تولید شده توسط نیروگاه های برق سوزی زغال سنگ و نفت است که برق آنها با زباله جایگزین می شود.

۶٫ بازیافت انرژی: زمانی مهم است که مقادیر زیادی زباله در دسترس باشد و بازارهای قابل اعتمادی برای سوخت، بخار یا برق محصول جانبی در نزدیکی آن باشد.

۷٫ تثبیت در دفن زباله: تجزیه بیولوژیکی مواد آلی در محل دفن زباله منجر به فرونشست و تشکیل گاز می شود که ساختار پوشش سلولی را مختل می کند. تخریب مواد آلی زباله این مشکل را برطرف می کند.

۸٫ بهداشت: تخریب ارگانیسم های بیماری زا که برای سلامت عمومی خطر ایجاد می کنند.

مزایا و معایب سوزاندن پسماندها:

۱٫ هزینه: معمولاً سوزاندن یک مرحله پرهزینه پردازش زباله است، هم در سرمایه گذاری اولیه و هم در عملیات.

۲٫ مشکلات عملیاتی: تنوع در ترکیب زباله و شدت محیط زباله سوز منجر به بسیاری از مشکلات عملی حمل زباله، نیاز به تعمیر و نگهداری بالا، و عدم اطمینان تجهیزات می شود.

۳٫ در مورد آلاینده‌های هوا حاصل از زباله سوزی، کنترل این آلاینده‌ها را می‌توان به آسانی با استفاده از فناوری‌های موجود برای تخلیه استانداردها انجام داد.