مایع سوز (Liquid Incinerator)

مایع سوز (Liquid Incinerator) ، لجن سوز یا پساب سوز (Sludge incineration) یک فرآیند است، که در آن پساب تولید شده از فرآیندهای تصفیه فاضلاب، با استفاده از حرارت بالا و در شرایط کنترل شده سوزانده می‌شود. هدف اصلی از لجن سوزی، کاهش حجم لجن و تخلیه آلاینده‌های موجود در آن است.

در فرآیند لجن سوز، لجن مورد نظر به داخل دستگاه سوزاننده (incinerator) منتقل می‌شود. حرارت تولید شده در این فرآیند می‌تواند برای تأمین انرژی استفاده شود.

 

استفاده از لجن سوز، شامل مزایای زیر می باشد: 

۱٫ کاهش حجم لجن: امحاء پساب یا لجن سبب کاهش قابل توجه حجم می شود، که در نتیجه نیاز به فضای کمتری برای ذخیره و مدیریت لجن وجود دارد.

۲٫ تخلیه آلاینده‌ها: در فرآیند سوزاندن لجن، آلاینده‌های موجود در لجن مانند عناصر سنگین و مواد آلی سوخته و به صورت گازها از محیط زیست حذف می‌شوند.

۳٫ تولید انرژی: در فرآیند سوزاندن لجن، حرارت تولید شده قابل استفاده است و می‌توان از آن برای تأمین انرژی الکتریکی یا حرارتی استفاده کرد.

۴٫ کاهش رطوبت: با سوزاندن لجن، رطوبت آن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و لجن به صورت خشکتر تبدیل می‌شود.

با این حال، لازم به ذکر است که فرآیند سوزاندن لجن سوز نیاز به تجهیزات و فناوری‌های خاصی دارد تا بتواند به طور مطمئن و بهینه اجرا شود. همچنین، مدیریت صحیح آلاینده‌ها و آب‌های بازگشتی نیز در این فرآیند بسیار حائز اهمیت است.

کارشناسان فلاتِک با برخورداری از سایقه اجرای چندین پروژه موفق در زمینه های مذبور در صنایع داروسازی، شیمیایی و نفت، گاز و پتروشیمی آماده ارائه مشاوره به صنایع مختلف می باشند.

زباله سوزهای فلاتِک در انواع ذیل و در ظرفیت های مختلف قابل سفارش می باشد.

 

لازم بذکر است، متخصصین طراح انرژی فلات قادر هستند تا در صورت وجود چند پسماند مختلف در یک واحد صنعتی، با استفاده از فن آوری های نوین شبیه سازی و تلفیق روشهای مختلف، امکان مدیریت پسماند مختلف را با استفاده از یک دستگاه امکان پذیر سازند.

 

مایع سوز/پساب سوز/لجن سوز Liquid Incinerator

اولین واحد فرآوری لجن در دنیا در سال ۱۹۶۴ در شهر برمنهافن در آلمان راه‌اندازی شد. در این فرآیند، لجن فاضلاب که شامل مواد آلی و غیرآلی است، تحت شرایطی از نظر دما و اکسیژن مورد پالایش و تجزیه قرار می‌گیرد. این فرآیند به منظور استخراج انرژی و مواد مفید مانند گازهای قابل سوخت، حرارت و خاکستر انجام می‌شود. این روش به عنوان یک راهکار موثر در مدیریت لجن فاضلاب و کاهش حجم و آلودگی زیست محیطی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند از نظر محیط زیستی موثر است و از انرژی حاصل از لجن فاضلاب می‌توان در تولید برق و گرما استفاده کرد.

روشهای تصفیه:

تصفیه فاضلاب به طرق مختلفی از جمله: بیولوژیکی، شیمیایی، انعقاد الکتریکی و سایر روشها امکان پذیر می باشد ولی گروه های خاصی از فاضلابهای صنعتی به سبب پیچیدگی ساختار، تنوع مواد شیمیایی محلول، بالا بودن بیش از حد مواد محلول و … غیرقابل تصفیه بوده و یا فرآیند تصفیه طولانی مدت و پرهزینه ای را طلب کرده و در ضمن باعث تولید حجم وسیعی از لجن های شیمیایی و لجن های بیولوژیکی می شود.

تکنولوژی مایع سوز Liquid Incinerator یکی از راههای مدیریت پساب های مختلف سمی و خطرناک از طریق امحاء کامل پساب می باشد. در همین راستا شرکت انرژی فلات طراحی و ساخت اولین دستگاه مایع سوز دارویی/شیمیایی در کشور را با استفاده از دانش فنی و مشاوره شرکت اروپایی DEKONTA به انجام رسانید.

دستگاههای مایع سوز در دو گروه ثابت و دوار تقسیم بندی می شوند که روش مایع سوزی با توجه به میزان لجن و خاکستر حاصل از فرآیند انتخاب می شود.

مایع سوز | پساب سوز | Liquid Incinerator

پساب سوز

پساب سوز دارویی

اصول تکنولوژی

در این روش ابتدا پساب مایع از طریق پمپ به داخل محفظه بخار ساز دستگاه انتقال می یابد. سپس بخار حاصل از فرآیند به محفظه گازسوزی دو مرحله ای Dual After Burner انتقال پیدا می کند. طی چند ثانیه فرآیند گازسوزی هوای سالم از دودکش دستگاه خارج می شود.

 

لازم بذکر است، پساب سوز شرکت دارویی سبحان آنکولوژی تولید کننده بیش از ۴۷ نوع داروی ضد سرطان که عملا سمی ترین و خطرناکترین پساب کشور را امحاء می نماید، موفق به اخد مجوز بهره برداری از سازمان محیط زیست استان گیلان می باشد.

سولفید ریکاوری یونیت، SRU, Sulfide Recovery Unit، بازیابی گوگرد

فرایند بازیابی گوگرد Sulfide Recovery Unit (SRU)

امروزه فناوری‌های بازیابی و تبدیل آلاینده‌های گازی یکی از فن آوریهای پیشرفته محسوب می شود. در همین راستا قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از انتشار آن اعمال می‌شود. واحدهای پاک سازی گاز پسماند با حذف بخش عمده ای از گاز اسیدی باقیمانده خروجی از واحد تولید گوگرد ، امکان دستیابی به راندمان کلی بالای ۹۹ درصد را فراهم می نمایند. این گوگرد را می‌توان در صنایع شیمایی، کشاورزی و بهداشتی استفاده کرد. انجام این فرآیند نه تنها آلودگی زیست‌محیطی را از بین می‌برد بلکه ارزش اقتصادی دارد.

هم اکنون شرکت انرژی فلات قادر است کلیه دانش‌ فنی و طراحی پایه این واحدها را بومی سازی نماید. با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی اجراء طرحهایی از این دست می بایست در اولویت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی قرار گیرد.