دود سوز، بو سوز، سوزاننده گازهای آلاینده (Waste-Gas Incinerator)

دود سوز، بو سوز، سوزاننده گازهای آلاینده (Waste-Gas Incinerator)

در دنیا، به نام “تاور بزرگ” یا “تاور مونده”، در سال ۱۷۴۳ توسط جانسون سپانگلر اختراع شد. این دستگاه به منظور کاهش آلودگی هوا و کنترل دود صنایع در شهر مونده در انگلستان ساخته شد. تاور بزرگ به صورت یک ساختمان بلند و برج‌مانند بود که دارای چندین لوله خروجی برای گازهای آلاینده بود. این لوله‌ها باعث می‌شدند که گازهای ناخالص و آلاینده مانند دود و ذرات جامد از سوختن زغال‌سنگ و چوب به بالا حرکت کنند و به‌طور مؤثری در فضای بیرون منتشر نشوند. اختراع تاور بزرگ، یکی از نخستین تلاش‌ها در جهت کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت محیط زیست بود و برای ساختارها و دستگاه‌های بعدی در زمینه سوزاننده گازهای آلاینده الهام بخش بود.

واحدهای دودسوز، بوسوز، سوزاننده گازهای آلاینده

Waste Gas Incinerator در صنایع مختلف، وظیفه پاکسازی گازهای خروجی و از بین بردن دود و بو را به عهده دارند. فرآیند امحاء گازهای آلاینده از استانداردهای خاصی تبعیت می کند که عدم توجه به پارامترهای طراحی سبب کاهش شدید کارایی و راندمان این واحدها خواهد شد.

اکسیداسیون حرارتی

Thermal Oxidizer یا واحدهای اکسیداسیون حرارتی موجود در پالایشگاههای کشور، اکثرا از مکانیزمی قدیمی بهره می گیرد. این دستگاهها شامل تعداد بالایی از تجهیزات جانبی قدیمی و پیچیده، هزینه های تعمیر و نگهداری بالا، مصرف سوخت زیاد و راندمان بسیار پایین و عملکرد ناقص می باشند.

اصلی ترین شرکتهای تولید کننده گازهای آلاینده در کشور:

  • شرکت نفت مناطق نفت‌خیز جنوب
  • شرکت نفت فلات قاره
  • شرکت ملی گاز
  • شرکت نفت مناطق مرکزی
  • شرکت نفت و گاز اروندان
  • شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
  • شرکت نفت و گاز پارس

 

Waste Gas Disposal

دود سوز، بو سوز، سوزاننده گازهای آلاینده (Waste-Gas Incinerator)

دود سوز، بو سوز، سوزاننده گازهای آلاینده (Waste-Gas Incinerator)

https://aparat.com/v/SloBE

تشریح فرآیند:

کیفیت عملکرد واحد دودسوز، بوسوز، سوزاننده گازهای آلاینده Waste Gas Incinerator طبق قوانین جدید EPA، تابع پارامترهای اصلی دما و زمان می باشد.

بررسی میزان انتشار آلاینده های مختلف هوا (میدانی و آزمایشگاهی) و همچنین نصب سیستم های پایش آنلاین، از جمله تخصص های شرکت FALATec می باشد که با بکارگیری پرسنل کار آزموده و استفاده از تجهیزات روز اروپا تحقق پذیرفته است. خدمات ارائه شده در چارچوب استانداردهای ایران به روزرسانی شده و توسط آزمایشگاههای معتبر محیط زیست ثبت، ضبط و توسط سازمان محیط زیست قابل ارزیابی خواهد بود.

نتایج ارائه شده طبق استاندارد EN ISO / IEC 17025: 2005 برای اندازه گیری میزان انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین نظارت بر کیفیت هوای محیط معتبر است.

 

دود سوز، سوزاننده گازهای آلاینده “فلاتِک”

پایش گازهای خروجی در صنایع مختلف از قبیل: نفت و گاز، شیمیایی، خوراکی و… نشان می دهد، آلودگی های ناشی از گازهای خروجی تولید شده در طی فرآیند های تولید در کارخانجات، می بایست توسط دود سوز، بو سوز، سوزاننده گازهای آلاینده امحاء گردد.

دماي کاري برای دود سوز با توجه به نوع صنعت متغیر می باشد که در طی این فرآیند، CO محتوی در گازهای پسماند به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده و پارامترهای آلاینده آن به محدوده استاندارد محیط زیست خواهد رسید.

دود سوزها در دماي بالا و زمان ماند مناسب میتوان تمام هیدرو کربن ها را به دي اکسید کربن و آب تبدیل نمود از این روش براي حذف گازهاي خطرناك و سمی نیز استفاده میشود . چنانچه احتراق ترکیبات آلی ناقص انجام گیرد باعث تشکیل آلدئیدها و اسیدهاي آلی که آلودگی بیشتري دارند خواهد شد. گازهاي پسماند خروجی از دودسوزها عمدتا شامل نیتروژن، بخار آب و اکسیژن است.

پارامترهای فرآیند

باوجود اینکه اغلب ترکیبات آلی در دماي ۵۹۰ تا ۶۵۰ درجه سانتیگراد میسوزند، اغلب دستگاههاي سوزاننده در دماي ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه کار می کنند . فرآیند احتراق مورد استفاده در کنترل انتشار گازها را اصطلاحاً پس سوزي میگویند (After Burning). دستگاههاي سوزاننده براي احتراق مواد جامد ، مایع یا گاز مورد استفاده قرار میگیرند . در کنترل بو، دود و مواد گازي به وسیله احتراق سه حالت وجود دارد .

  • احتراق مستقیم (flaring)
  • اکسایش گرمایی
  • اکسایش کاتالیزوري

شركت فلاتِك مبتكر فن آوريهاي نوين در حذف گازهاي آلاينده شامل:

  • کنترل و حذف گازهای آلی فرار(VOCs)
  • آلودگی هاي ناشی از گازهای (SO(x), NO(x و VOCs
  • کاهش ترکیبات آلاینده در فرایندهای پالایشگاهي
  • حذف ترکیبات آلی فرار از گازهای خروجي
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای
  • فناوری نوین در حذف گازهای آلی فرار VOC
  • امحاء گازهای آلاینده از واحدهاي مختلف در صنايع مادر و مولد نظير: نفت، گاز، پتروشيمي، فولاد، انرژي هسته اي، چوب، كاغذ، سراميك، رنگ، رزين، پارچه، چرم، لاستيك، پلاستيك، قند، شكر، غذايي، لبني، دارويي، شيميايي و …
  • مديريت تركيبات آلاينده دودكش شامل : بخارات (Volatile Organic Compound: VOC) گردوغبار (Particulate Matter)

زباله سوزهای فلاتِک در انواع ذیل و در ظرفیت های مختلف قابل سفارش می باشد.

 

گرمادهی با مشعل مستقیم Direct Fired Heater

استفاده مجدد از انرژی گرمایی مازاد فرآیندهای حرارتی نظیر سوزاندن INCINERATION، مستلزم برخورداری از دانش تبدیل انرژی می باشد. در همین راستا مهندسی انرژی فلات اقدام به طراحی و ساخت مبدل های حرارتی مختلف، جهت بهره گیری از انرژی حرارتی مستقیم DIRECT و غیر مستقیم INDIRECT حاصل از کوره های مختلف نموده است.

یپیشنهاد ما، استفاده از سیستم های گرمادهی با حرارت مستقیم DFH – Direct Fired Heater در ادغام با سیستمهای جامد سوز Solid Waste Incinerator، مایع سوز Liquid & Sludge Incinerator و امحاء گازهای آلاینده Thermal Oxidizer یا Waste-می باشد. این سیستمها در ادغام با واحدهای پس سوز After Burner دستگاههای زباله سوز، ضمن از بین بردن گازهای آلاینده حاصل از احتراق ناقص در محفظه احتراق اصلی دستگاههای پسماند سوز، از امکان تبدیل حرارت مازاد تولید شده به هوای گرم، آبگرم، بخار، روغن داغ و … برخوردار می باشد.

 

Direct Fired Heater

گرماده حرارت مستقیم

 

 انرژی فلات با برخورداری از دانش فنی لازم جهت طراحی و بهینه سازی انواع سیستم های سوزاننده، با برخورداری از سوابق کاری نظیر، واحد اکسیداسیون حرارتی کارخانه قیر (نفت جی در بندرعباس)، واحد سوزاندن گازهای آلاینده پالایشگاه نفت آبادان و ۳ کارخانه قیر در کشور عراق، آمادگی خود را جهت احداث و بهینه سازی دودسوزها، بو سوزها و واحدهای امحاء گازهای آلاینده از طریق حرارت اعلام می دارد.

ما قادر هستیم، تا در صورت وجود چند پسماند مختلف در یک واحد صنعتی، پسماندها را تنها با استفاده از یک دستگاه امحاء نماییم.