زباله سوز صنعتی (Industrial Incinerator)

زباله سوز صنعتی (Industrial Incinerator)

زباله سوز صنعتی می‌تواند یک راهکار موثر برای مدیریت زباله های صنعتی از طریق امحاء مستقیم در دستگاه زباله سوز صنعتی باشد. زباله‌های صنعتی ممکن است شامل مواد شیمیایی، ضایعات تولید، پلاستیک‌ها، مواد آلی و غیره باشد. این پسماند را می توان بدون تجزیه و تفکیک به صورت مستقیم وارد زباله سوز صنعتی کرده و امحاء نمود.

ساخت زباله سوز صنعتی، برای اولین بار در سال ۱۸۷۴ در شهر مارسی در فرانسه تاسیس شد. این زباله سوز که با نام “زباله سوز لوکوموبیل” شناخته می‌شود، از یک بوته زباله سوز تشکیل می شد. این سیستم با استفاده از گازهای حاصل از احتراق زباله، بخار تولید کرده، و از آن به عنوان منبع انرژی، برای تولید برق و حرارت استفاده می‌شد. اختراع زباله سوز لوکوموبیل تأثیر زیادی بر صنعت زباله‌سوزی در سراسر جهان داشت و راه‌های جدیدی را برای دفع زباله‌ها و بهره‌برداری از آنها به صورت مفید تر و پایدارتر به وجود آورد.

زباله سوز صنعتی، زباله سوز نفتی، زباله سوز کوره دوار

زباله سوزهای صنعتی، صنایع شیمیایی، نفت و گاز و پتروشیمی                   https://www.aparat.com/v/NEuG5  |  زباله سوز صنعتی مجهز به کوره دوار

زباله سوزهای صنعتی

زباله سوز مربوط به هر صنعت، با توجه به نوع پسماند طراحی می شود. اولین گام در طراحی زباله سوز صنعتی، تعیین نوع و ظرفیت زباله‌ است. گام دوم، تجزیه و تحلیل آنالیز شیمیایی پسماند می باشد، که برای انتخاب بهترین پروسه امحاء، حادز اهمیت است.

. فناوری مناسب:

نمونه‌هایی از فناوری‌های مورد استفاده شامل سیستم‌های سوزاندن بازیافتی، سیستم‌های سوزاندن مستقیم یا سیستم‌های تجزیه بیولوژیکی می‌باشد. انتخاب فناوری باید بر اساس نوع زباله‌ها، حجم تولید و الزامات محیط زیستی صنعت شما صورت خواهد پذیرفت.

. مدیریت آلاینده‌ها:

طراحی دستگاههای زباله سوز صنعتی فلاتِک، با توجه به استفاده از کاملترین تجهیزات جهت پایش و پالایش آلاینده‌های خروجی انجام می پذیرد. استفاده از سیستم‌های فیلتراسیون مناسب برای حذف ذرات جامد، آلاینده‌های گازی و مواد آلی مضر از گازهای خروجی از جمله مسائل اصلی مد نظر می باشد.

. ایمنی و مقررات:

در طراحی این سیستم ها، ایمنی و رعایت قوانین و مقررات مرتبط می بایست مورد توجه قرار گیرد. اهم این موارد شامل قوانین مربوط به حفاظت از کارکنان، جمع‌آوری و نگهداری زباله‌ها، حمل و دفع آنها و مقررات محیط زیستی می باشد. رعایت این مقررات برای کاهش خطرات احتمالی و حفظ سلامتی و محیط زیست ضروری است.

برای طراحی بهینه زباله سوز صنعتی، با مهندسان متخصص فلاتِک در این زمینه مشورت کنید. ارائه فناوری‌های موجود و نمونه‌های موفق، همچنین معرفی تکنولوژی‌های جدید و نوآوری‌های صنعتی می‌تواند به شما در طراحی زباله سوز کمک کند.

 

زباله سوزهای فلاتِک در انواع ذیل و در ظرفیت های مختلف قابل سفارش می باشد.

لازم بذکر است، متخصصین طراح انرژی فلات قادر هستند تا در صورت وجود چند پسماند مختلف در یک واحد صنعتی، با استفاده از فن آوری های نوین شبیه سازی و تلفیق روشهای مختلف، امکان مدیریت پسماند مختلف را با استفاده از یک دستگاه امکان پذیر سازند.

 

زباله سوزهای صنعتی فلاتِک

زباله سوز صنعتی فلاتِک طیف وسیعی از صنایع نظیر: پالایشگاهها، بنادر و اسکله ها، سکوهای نفتی، نیروگاهها و… را پوشش می دهد.

از این زباله سوزها برای امحاء انواع لجن های نفتی (لجن های هیدروکربنی)، بوم های نفتی، انواع پسماند حاصل از فعالیتهای صنعتی و شیمیایی کاربرد دارد.

لازم بذکر است، نمونه های متنوعی از زباله سوزهای فلاتِک، در صنایع مختلف ایران در سرویس قرار دارند.

از لجن سوز برای امحاء و دفع پساب، فاضلاب، لجن، روغن و سایر ضایعات صنایع نظیر نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده می شود. پسماندهای جامد، مایع یا گاز از طریق تجهیزات متنوع بارگیری به داخل کوره احتراق زباله سوز تغذیه می شده و فرآیند سوزاندن آغاز می شود.

پسماندهای صنعتی مختلف در محفظه احتراق زباله سوز صنعتی سوزانده می شود. در دمای ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد، زباله ها کاملاً سوزانده شده و چیزی جز گاز و گداخته باقی نمی ماند. بازیافت انرژی: گازهایی که در طی احتراق آزاد می شوند با آب خنک شده و از طریق مبدلهای حرارتی بخار تولید می کنند.

 

زباله سوزهای صنعتی فلاتک با قابلیت امحاء زباله های ویژه، سمی و خطرناک

همچنین زباله سوز های فلاتک از قابلیت نصب مشعل پلاسما در قسمت های مختلف دستگاه نظیر محفظه احتراق اصلی، محفظه پس سوز گاز و همچنین محفظه خروج خاکستر برخوردار می باشد. استفاده از حرارت بالای پلاسما، خاکستر زباله سوز صنعتی، را به کریستال تبدیل کرده و سبب می شود کیفیت گازهای خروجی از اگزوز زباله سوز صنعتی، به بالاترین کیفیت قابل دسترس ارتقاء یابد.

این کریستال با توجه به ساختار بسیار مستحکم خود، از هر حیث فاقد آلودگی و خطر انتشار آلودگی می باشد.

 

زباله سوز صنعتی چند منظوره

زباله سوز، پساب سوز و سوزاننده گازهای آلاینده  صنعتی فلاتِک برای اولین بار در خاورمیانه، از قابلیت امحاء همزمان انواع پسماند، پساب و گازهای آلاینده صنعتی به صورت همزمان برخوردار می باشد.‌‎ این دستگاه فاقد هر گونه دود و بو بوده و کلیه پارامترهای مجاز سازمان محیط زیست را پوشش می دهد. ظرفیت هر دستگاه با توجه به نیاز و ظرفیت مورد درخواست کارفرما طراحی خواهد شد.

لازم بذکر است زباله سوز مذکور ضمن برخورداری از قابلیت تبدیل به زباله سوز سیار، از امکان تجهیز با مشعل های چند گانه سوز فلاتِک (Hybrid) با توانایی استفاده از (گازطبیعی، گاز مایع، کازوئیل و ضایعات نفتی یا مشعل پلاسما) و همچنین تجهیز با مشعل های هیبرید، جهت مدیریت زباله های سمی و خطرناک نیز بهره می برد.

 

زباله سوز چندمنظوره صنعتی، زباله سوز هیبرید، زباله سوز سیار، زباله سوز، مایع سوز و امحاء کننده گازهای آلاینده، زباله سوز صنعتی

زباله سوز صنعتی چندمنظوره

کاربرد زباله سوز در صنعتی

زباله‌سوزهای صنعتی به عنوان یک ابزار مهم برای مدیریت و دفع زباله‌های صنعتی و نیز به منظور تولید انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به برخی از کاربردهای زباله‌سوزها در صنایع اشاره شده است:
  • تولید انرژی حرارتی و برق: یکی از کاربردهای اصلی زباله‌سوزها در صنعت تولید انرژی است. زباله‌سوزها از زباله‌های صنعتی مختلف به عنوان سوخت استفاده می کنند. این فرآیند نه تنها زباله‌ها را تخریب می‌کند بلکه انرژی حرارتی و برق تولید می‌کند.
  • کاهش حجم زباله: زباله‌سوزها به عنوان ابزاری کارآمد برای کاهش حجم زباله‌های صنعتی استفاده می‌شوند. این فرآیند باعث کاهش حجم زباله و نیاز به فضاهای دفن زباله می‌شود.
  • کاهش آلودگی محیط زیست: زباله‌سوزها با امحاء زباله‌ها، به تخریب مواد آلوده و کاهش انتشار آلاینده‌ها در محیط زیست کمک می‌کنند. این فرآیند باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد آلاینده می‌شود.
  • بازیافت مواد مفید: در برخی موارد، زباله‌سوزها برای تولید مواد مفید از زباله‌ها استفاده می‌شوند. مواد قابل بازیافت از زباله‌ نظیر فلزات با ارزش، با استفاده از این دستگاه‌ها جدا می‌شوند و می‌توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند.
  • مدیریت زباله‌های خطرناک: در برخی صنایع مانند صنایع شیمیایی و پزشکی، زباله‌سوزها برای مدیریت و دفع زباله‌های خطرناک و مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌شوند.

استفاده از زباله‌سوزها در صنعت به بهبود مدیریت زباله، تولید انرژی پاک و کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند. با این حال، برای انجام این فرآیند به روش‌ها و تجهیزات مناسب نیاز دارید تا ضمن ایجاد بهره‌وری به بهداشت محیط زیست نیز توجه شود.