زباله‌سوز | Incinerator

زباله سوز (Incinerator) یک نوع سیستم امحاء زباله است که با استفاده از دمای بالا، زباله‌های جامد را به خاکستر تبدیل می‌کند و در عین حال، به دلیل دمای بالای خود، باکتری‌های مضر و میکروب‌های آن را نیز نابود می‌کند. برای ایجاد این دما، از سوختهایی نظیر نفت، گاز طبیعی یا مواد شیمیایی با نقطه اشتعال بالا استفاده می‌شود. البته، باید توجه داشت که عملیات زباله‌سوزی باید با رعایت استانداردها، مقررات ایمنی و محیط‌ زیستی انجام شده و با استفاده از سیستم فیلتراسیون مناسب، گازهای آلاینده تولید شده را تا حد استاندارد تصفیه نماییم تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.

طراحی یک زباله سوز مناسب برای امحاء انواع پسماند، می‌تواند یک پروژه مفید و مسئولانه باشد. این نوع تاسیسات عموماً برای سوزاندن زباله‌های جامد به منظور تولید انرژی استفاده می‌شود. برای طراحی زباله سوز می بایست موارد ذیل، مدنظر قرار گیرد.

. اهداف:

هدف کلی از سوزاندن زباله عبارت است از:

  1. به حداقل رساندن خطر بالقوه و آلودگی احتمالی.
  2. به حداقل رساندن حجم و کمیت زباله.
  3. تبدیل مواد باقیمانده به نحوی که امکان بازیافت یا دفع آنها را فراهم کند.
  4. تبدیل و بازیابی انرژی.

. بررسی قوانین و مقررات:

ابتدا می بایست قوانین و مقررات محلی، منطقه‌ای و ملی را درباره طراحی و احداث زباله سوز مورد نظر بررسی قرار گیرد. این قوانین ممکن است محدودیت‌هایی را در مورد مکان، اندازه، آلایندگی هوا و سایر جنبه‌ها تعیین نماید.

. مطالعه مکان:

مطالعات دقیقی از مکان احداث زباله سوز مورد نیاز می باشد. مواردی از جمله: انرژی موردنیاز، میزان زباله‌های تولیدی و دسترسی به زیرساخت‌های مورد نیاز

. طراحی سیستم زباله سوز:

برنامه‌ریزی و طراحی سیستم سوزاندن زباله بسیار پیچیده است و نیاز به کمک متخصصان متعددی در حوزه های مختلف دارد. انتخاب فناوری مناسب برای سوزاندن زباله (مانند Pyrolysis, Incineration and Gasification) و طراحی سیستم فیلتراسیون مناسب برای کاهش آلاینده‌ها می بایست به دقت بررسی و انتخاب شود.

. تغذیه پسماند:

تغذیه زباله سوزها بدون هیچگونه محدودیتی و از طریق نوارهای نقاله، نقاله های مارپیچ، لیفتراک و … همچنین انواع پمپ های سانتریفیوژ ضد اسید جهت تغذیه پساب انجام می شود.

. مدیریت کوره های حرارتی:

یکی از نکات کلیدی در طراحی زباله سوز، انتخاب تکنولوژی مناسب کوره های حرارتی می باشد. این انتخاب بر مبنای نوع و میزان پسماند متغیر می باشد. انواع این کوره ها عبارتند از کوره های ثابت، کوره های دوار، کوره های پلکانی، کوره با بستر سیال و … همچنین، باید کوره ها می بایست به هر نحو از نظر ایمنی و محیط زیست مطابق با استاندارد باشند. لازم بذکر است جهت تامین اکسیژن مورد نیاز جهت احتراق کامل از فن سانتریفیوژ برای دمش هوا در هر دو محفظه احتراق، اطمینان تامین از اکسیژن اضافی در طول فرآیند سوزاندن زباله برای رسیدن به شرایط استوکیومتری استفاده می شود.

. مدیریت گازهای خروجی و فیلتراسیون:

جهت کاهش آلاینده‌های محیطی ناشی از سوزاندن زباله، نیاز به طراحی یک سیستم دودکش و فیلتراسیون مناسب می باشد. این سیستم باید توانایی حذف ذرات جامد، آلاينده‌های گازی و سایر آلاینده‌های تولید شده را داشته باشد.

. مدیریت خروجی و مواد بازیافتی:

در طراحی زباله سوز، بهتر است به مدیریت خروجی و مواد بازیافتی نیز توجه شود.از بقایای عملیات زباله سوزی، نظیر خاکستر و مواد معدنی، می توان به عنوان مواد مکمل در سایر صنایع دیگر استفاده شود.

. آنالیز پیوسته گازهای خروجی از دودکش:

نصب آنلایزر آنلاین گازهای خروجیاز دو بخش اصلی تشکیل شده است:
۱٫ نصب و راه اندازی اندازه گیری، پارامترهای دودکش به صورت همزمان
نصب تا ۱۳ سنسور الکتروشیمیایی برای ۱۳ پارامتر مختلف، شامل:
– سطح O2: فاصله ۰-۲۵٪
– سطح CO: فاصله ۰-۲۰۰۰ ppm
– سطح NO: فاصله ۰-۱۱۰۰ ppm
– NO-فاصله ۰-۱۰۰ ppm
– NO2 – فاصله ۰-۱۰۰۰ ppm
سطح TOC: فاصله ۰-۹۰۰ ppm
– سطح SO2: فاصله ۰-۱۰۰۰ ppm
– levelHCl: فاصله ۰-۱۰۰۰ ppm
– سطح HF: فاصله ۰-۱۰ ppm
– سطح رطوبت: اندازه گیری فاصله ۰-۹۰٪
– سطح گرد و غبار
– گازهای احتراق تحت فشار که از سیکلون خارج می شوند

– دمای گاز دودکش در خروجی سیکلون

۲٫ تفسیر اطلاعات ارائه شده توسط سنسورها و ثبت آنها متشکل از آنالایزر (مبدل) پردازش کامپیوتر و صفحه نمایش LCD.

این پردازشگر بر روی گازهای خروجی از سیستم تصفیه گاز و جهت تفسیر و ذخیره سازی پارامترهای اندازه گیری شده نصب می شود. پنل اپراتور مجهز به صفحه نمایش لمسی و نمایشگر بوده و به صورت آنلاین داده های سیستم را نمایش می دهد. داده ها در حافظه اصلی با قابلیت انتقال به حافظه فلاش ضبط و ذخیره می شود تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید.

نمونه برداری:
گازهای آنالیز شده با استفاده از پروب نمونه برداری که روی دودکش نصب می شود جمع آوری می شود. نمونه ها از طریق لوله INOX به آنالایزر منتقل می شود.

 

اگر قصد دارید یک زباله سوز انتخاب کنید، با کارشناسان شرکت مهندسی انرژی فلات مشورت کنید.

زباله سوزهای فلاتِک در انواع ذیل و در ظرفیت های مختلف قابل سفارش می باشد.

لازم بذکر است، متخصصین طراح انرژی فلات قادر هستند تا در صورت وجود چند پسماند مختلف در یک واحد صنعتی، با استفاده از فن آوری های نوین شبیه سازی و تلفیق روشهای مختلف، امکان مدیریت پسماند مختلف را با استفاده از یک دستگاه امکان پذیر سازند.

زباله سوز شهری Municipal Incinerators

R1200

زباله سوز بیمارستانی / زباله سوز پزشکی Medical Incinerators

زباله سوز پزشکی

پسماند سوز سیار Portable Incinerators

addfield-incinerator-trailer-back-burners-500x332

زباله سوز صنعتی Industrial Incinerators

زباله سوز نفتی

اطلاعات و خبرهای حوزه زباله سوز:

انتشار آلاینده ها از زباله سوزهای مدرن (دیوکسین ها، پی سی بی، فوران ها)

برچسب ها: سوزاندن،زباله سوز بیمارستانی، زباله سوز صنعتی، زباله سوز شهری، مایع سوز، دود سوز، بو سوز

انتشار دیوکسین ها عمدتاً از زباله سوزها، احتراق زغال سنگ و صنایع و ترافیک است. با این حال، نگرانی عمده عمومی و تلاش های تحقیقاتی مربوط به انتشار ریزآلاینده های آلی از زباله سوزها است. این بررسی، مروری کوتاه بر تحقیقات و توسعه‌های اخیر برای حذف دیوکسین‌ها و فلزات سنگین از جریان‌های گاز دودکش ارائه می‌کند.

توجه ویژه ای به منشا و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای از زباله سوز اختصاص داده شده است. به نظر می‌رسد که سیستم‌های فیلتراسیون گازهای دودکش در کوره‌های سوزاننده مدرن، در حذف تقریباً همه انتشارات آلاینده از جریان‌های گاز دودکش بسیار قابل اعتماد هستند. با این حال، بقایای خاکستر پرنده Fly Ash تولید شده، مشکل دفع قابل توجهی را ایجاد می کند، زیرا آنها با فلزات سنگین و ریزآلاینده های آلی غنی شده اند.

سوزاندن یک فرآیند چند مرحله ای است: خشک کردن (عمدتاً در دمای ۵۰-۲۰۰ درجه سانتیگراد)، گاز زدایی (عمدتاً در دمای ۲۵۰-۴۰۰ درجه سانتیگراد)، تبدیل به گاز (عمدتاً در دمای ۴۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد) و احتراق (عمدتاً در دمای >). 600 درجه سانتیگراد).

طی ۱۵ سال گذشته، پیشرفت‌ها در تحقیق و توسعه زباله‌سوزها و همچنین محدودیت‌های دقیق‌تر انتشار منجر به تجهیز اکثر زباله‌سوزهای شهری به سیستم‌های فیلتراسیون متنوع گاز دودکش و سیستم های بازیابی انرژی شده است. بازیافت انرژی، از طریق گرمایش منطقه ای و تولید برق، روشی بارز برای اطمینان از پایداری اقتصادی و همچنین زیست محیطی فرآیند سوزاندن است.


دستور العمل استفاده از زباله سوزهای مدرن در اروپا

سال‌هاست که سوزاندن زباله‌ها جنجال‌ها و اعتراض‌های اجتماعی زیادی را برانگیخته است. چنین اعتراضاتی عملاً در تمام کشورهای اروپایی گزارش شده است. سازمان دهندگان این اعتراصات، به ویژه در دهه ۹۰ اغلب، موفق به جلوگیری از ساخت زباله سوزها شدند.
اولین کارخانه زباله سوز شهری در انگلستان در سال ۱۸۷۵ ساخته شد و حداقل برای مدت ۳۰ سال انبوهی از زباله های شهری را امحاء کرد با این حال هنوز هم بسیاری از مردم در مورد تأثیر انتشار گازهای گلخانه ای از سوزاندن زباله بر روی مردم و محیط زیست نگران هستند.
در دهه ۹۰، در اروپا ۳۵۸ کارخانه سوزاندن زباله های شهری در حال فعالیت بودند، در حالی که در سال ۲۰۰۰، تنها ۳۰۳ مورد از آنها فعال بود، که اکثراً جدید، ساخته شده یا کاملاً مدرن و بروز شده بودند. در دهه ۹۰، استراتژی مدیریت پسماند با توان عملیاتی بسیار بیشتر از گذشته در اروپا پیگیری و اهداف زیر پیگیری شد.
– پیشگیری از تولید زباله
– بازیافت،
– امحاء ضایعات با روشهای حرارتی، مکانیکی و بیولوژیکی،
علاوه بر این، در سال ۱۹۹۹ دستورالعمل ۱۹۹۹/۳۱/EC (“دستورالعمل مدیریت پسماند”) در نظر گرفته شد که باعث کاهش شدید دفن زباله های زیست تخریب پذیر شد که پیامد آن تدوین استراتژی  “دستورالعمل مدیریت پسماند” است.
از جمله موارد مهم در این دستورالعمل می توان به افزایش استفاده از زباله سوز برای سوزاندن زباله در سیستم مدیریت پسماند در کشورهای اتحادیه اروپا اشاره نمود. علاوه بر این، برنامه پنجم و سپس ششم محیط زیستی که در اتحادیه در نظر گرفته شده است، تاکید بسیاری بر توسعه بازیافت مواد در مدیریت زباله به موازات استفاده از زباله سوزها نموده است.
عدم موفقیت چشمگیر در کاربرد روش های مکانیکی و بیولوژیکی (عمدتا به دلیل کیفیت پایین کمپوست تولیدی و ارزش بالای تولید انرژی از پسماند برای اکثر کشورهای جهان) زباله سوزی را به یکی از روش های اساسی مدیریت زباله تبدیل کرده است. با توجه به محبوبیت این روش، اطمینان از عملیات سوزاندن زباله بدون نقص به مسئله ای بسیار مهم تبدیل شد.
نیروگاه ها، در درجه اول موظف شدند، انتشار آلاینده ها را در تاسیسات زباله سوز و اثرات آن بر روی محیط را به حداقل برسانند. این مسئولیت عمدتاً به حوزه انتشار آلاینده ها اشاره دارد، به ویژه در مورد دیوکسین ها که منبع اصلی نگرانی و اعتراضات اجتماعی بود. دستورالعمل ۲۰۰۰/۷۶/EC از سال ۲۰۰۰ الزامات سختگیرانه ای را در مورد میزان مجاز تولید آلاینده ها از منابع زباله سوزی ارائه نمود. در همین راستا، سوزاندن یکنواخت پسماند در کلیه فرآیندهای زباله سوز شهری و صنعتی (از جمله ضایعات خطرناک)، لجن فاضلاب و پسماندهای پزشکی و دامپزشکی برای حصول نتیجه ای ایده آل ضروری شده و نوسازی و بهسازی سیستم های تصفیه گاز دودکش در تمامی تاسیسات زباله سوز به گونه ای سختگیرانه رعایت می شود.

 

Dr. Grzegorz WIELGOSIŃSKI
Łódź Technical University
Faculty of Process and Environmental Engineering
Department of Environmental Engineering Systems
ul. Wólczańska 175, 90-924 Łódź,
phone: (+48 42) 631-37-95, fax: (+48 42) 636-81-33
e-mail: wielgos@wipos.p.lodz.pl


ارزیابی آلودگی هوا ناشی از فرآیند احتراق زباله های مختلف

در میان بسیاری از مشکلات زیست محیطی که سیاره ما را تهدید می کند، بدون شک یکی از مشکلات عمده عبارتند از:
تولید پسماند و ضایعات در نتیجه فعالیت های متعدد انسانی است. زباله ها به دلیل افزایش مداوم مقدار و گسترش آلودگی، مسئله بسیار مهمی می باشد. تجمیع پسماند در محیط طبیعی می تواند موجب بروز خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت مردم شود. همچنین باید توجه داشت که این پسماند حاوی مقادیر زیادی از مواد خام، مواد قابل استفاده مجدد و انرژی قابل بازیابی هستند. سوزاندن به عنوان یک روش سریع امحاء زباله (به این معنی که مقادیر بسیار زیاد را می توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی از بین برد.) از دیرگاه مدنظر بوده است. مقدار مواد جامد حاصل از احتراق تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن اولیه زباله را تشکیل می دهد که منجر به کاهش قابل توجه فضای ذخیره سازی (لندفیل) می شود.

اثرات زیست محیطی سوزاندن زباله های شهری عمدتاً مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای در اتمسفر توسط زباله سوزها، از دست دادن مواد آلی و سایر مواد حاوی زیست توده می باشد. برآیند کلی زیست محیطی حاصل از سوزاندن زباله‌های شهری، از جمله زباله‌های زیستی، به تعداد زیادی از عوامل بستگی دارد. عواملی نظیر: کیفیت سوخت، بازده انرژی کارخانه زباله سوز و انرژی جایگزین شده است.

Mihai Bratu1
, Luoana Florentina Pascu1
, Mihaela Petrescu1
, Andrea Cozea1
, Maria Pasca2
۱ National Research and Development Institute for Industrial Ecology – ECOIND, 71-73
Drumul Podu Dambovitei Street, sector 6, zip 060652, Bucharest, Romania,
poluare.aer@incdecoind.ro
۲ SC Oehler Mecanica SRL, str. Uzinei, nr. 1, Marsa-Avrig, jud. Sibiu


انتشار دیوکسین ها عمدتاً از زباله سوزها، در اثر احتراق زغال سنگ، گرمایش خانگی، کوره های صنعتی و ترافیک است. با این حال، نگرانی عمده عمومی و تلاش های تحقیقاتی مربوط به انتشار ریزآلاینده های آلی از زباله سوزها است.  تحقیقات و توسعه‌های اخیر برای حذف دیوکسین‌ها و فلزات سنگین از جریان‌های گاز دودکش روشهای مختلفی ارائه می‌کند و توجه ویژه ای به منشا و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای از زباله سوز اختصاص داده شده است. به نظر می‌رسد که سیستم‌های تمیزکننده گازهای دودکش در کوره‌های سوزاننده مدرن در حذف تقریباً همه انتشارات آلاینده از جریان‌های گاز دودکش بسیار قابل اعتماد هستند. با این حال، بقایای خاکستر معلق تولید شده مشکل فیاتراسیون قابل توجهی را ایجاد می کند، زیرا آنها با فلزات سنگین و ریزآلاینده های آلی غنی شده اند. سوزاندن فرآیندی چند مرحله ای است: خشک کردن (عمدتاً در دمای ۵۰-۲۰۰ درجه سانتیگراد)، گاز زدایی (عمدتاً در دمای ۲۵۰-۴۰۰ درجه سانتیگراد)، تبدیل به گاز (عمدتاً در دمای ۴۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد) و احتراق (عمدتاً در دمای >). 600 درجه سانتیگراد) [I]. در گذشته، حدود ۳۰ زباله سوز شهری در بریتانیا کار می کردند که برخی از آنها فاقد سیستم فیلتراسیون دودکش بودند. با این حال، در ۱۵ سال گذشته، پیشرفت‌ها در تحقیق و توسعه زباله‌سوزها و همچنین محدودیت‌های دقیق‌تر انتشار، منجر به تجهیز اکثر زباله‌سوزهای شهری به سیستم‌های تمیزکننده گاز دودکش و دیگ‌های بازیابی انرژی شده است.