تولید بیوگاز از باگاس (Bio-gas from Beetroot bagasse)

تولید بیوگاز از باگاس (Bio-gas from Beetroot bagasse)، در بیشتر کارخانه های قند نیشکری در سطح جهان، کوره های بخار را که به عنوان منبع اصلی تولید نیروی محرکه برای توربین های برق و مصارف کارخانه می باشند. به صورتی طراحی می کنند که از انواع سوخت ها مانند باگاس، سوخت مایع و گاز استفاده کند.

البته همیشه سعی میشود از نفت به عنوان سوخت استفاده شود. ولی در مواقعی که به هر دلیل استفاده از نفت دچار مشکل شود از باگاس استفاده میشود. میزان تولید حرارت باگاس معادل ۲۰۰۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم باگاس است. “باگاس تفاله‌ای است که پس از استخراج شکر از نیشکر”

همان طور که می توان از باگاس به عنوان منبع گرمایی برای تولید بخار و الکتریسیته برای استفاده در محل کارخانه به کار برده میشود. مقادیر زیادی باگاس که در فرآوری نیشکر تولید میشود این امکان را می دهد که برق مازاد تولیدی فروخته شود. برای یک کارخانه نیشکر این امکان وجود دارد که به ازای فرآوری هر تن نیشکر ۶۰ کیلووات برق تولید نماید.

 

توضیح فرآیند:

فرآیند تولید بیوگاز از باگاس به عنوان یک منبع انرژی قابل استفاده می‌شود و به عنوان یک روش پایدار برای تولید انرژی تلقی می‌شود. فرآیند تولید بیوگاز از باگاس عمدتاً در دو مرحله انجام می‌شود.

  • باگاس محصول جانبی فرآیند تولید شکر از نیشکر است. با له شدن ساقه های نیشکر، ماده خشک و کاغذی باقی می ماند که باگاس نامیده می شود.
  • سپس میکروب‌ها در مخزن بیوگاز (که به عنوان دایجستر معروف است) باگاس را تجزیه کرده و به گازهایی نظیر متان (CH4) و دیگر گازها تبدیل می‌کنند. این گازها به عنوان بیوگاز خروجی مفید برای تولید برق و گرما یا به عنوان سوخت برای ماشین‌آلات و وسایل نقلیه استفاده می‌شوند.

این عمل بر روی باگاس گاز تولید کننده با ترکیبی شامل ۱۱% دی اکسید کربن، ۱۷% مونوکسید کربن، ۶% متان، ۶% هیدروژن و ۶۰% نیتروژن و نیز ارزش گرمایی معادل ۸۷۶۰Kj/Kg تولید میکند. استفاده از این گاز به عنوان سوخت موتورهای گازی یک تکنولوژی جدید و با صرفه اقتصادی بالا می باشد.

تولید بیوگاز از باگاس (Bio-gas from Beetroot bagasse)

تولید بیوگاز از باگاس (Bio-gas from Beetroot bagasse)

دایجستر انرژی فلات

دایجستر برای تولید انرژی از پسماند، با رویکردی نو نسبت به استفاده کارخانجات قند از این پسماند با ارزش می باشد. در همین راستا فلاتِک اقدام به طراحی هاضم های مناسب در ظرفیتهای مختلف نموده است. امید است با بومی سازی این صنعت گام دیگری در استفاده هر چه بهتر از پسماند حاصل از زندگی ماشینی و کاهش آلودگی هوای کشور برداشته شود.

ارایه طرحهای اقتصادی به کارخانجات قند و شکر به عنوان مرحله اول قرارداد و شروع عملیات اجرایی همزمان با انجام کلیه تشریفات اداری با وزارت نیرو جهت خرید تضمینی برق توسط این سازمان به انجام می رسد.